Tänk efter .

 

många anser att självmord är egoistiskt och fegt, men vem är det egentligen som är egoistisk? DU ber någon annan stanna i livet för DIN skull! Det är inte alltid lätt och leva. Livet är en ständig kamp för oss alla.

Tänk dig dom som lider av sjukdomar, vilken kan innebära att bara existera är en kamp. Att ständigt få kämpa för att hålla sig ovanför ytan. Hur man än försöker sjunker man bara djupare och djupare, och det verkar aldrig ha ett slut. Ingen kommer nånsin förstå hur det är att leva med en psykisk sjukdom som kan trycka ner en så långt ner i botten att man inte kan se någon annat alternativ än att ta sitt egna liv. Tänk dig en flicka, 16 år, som precis fått veta att hon har cancer. Hon avlider efter 2 hårda år där varje dag var en kamp för både henne och hennes familj. " Det var skönt för henne att lidandet äntligen är över", så brukar det låta efter att någon avlidit efter en lång tids sjukdom. Har jag mindre rätt att få slut på lidandet bara för att jag är psykiskt sjuk? Varje sekund känns som 34 knivhugg . Varje natt gråter jag mig till sömns. Varje minut är en kamp. Min enda önskan är att få vara lycklig. Men det var bara början.

Olika behandlingar i veckan, daglig telefonkontakt, ta ett antal piller varje för att klara av att existera. Flera år av självmisshandel, missbruk och självmordsförsök är fyllda av ren smärta.

Är inte jag värd att då få ett slut på lidandet?

Du kan alltid påverka någons beslut! Var uppmärksam! försöker någon berätta att hon eller han mår dåligt, lyssna! Självskador är ofta ett tecken. Men även dom som går igenom skillsmässor, dödsfall, mobbning eller människor med ett dåligt nätverk kan vara i riskzon! Klandra inte den som var sjuk och tog sitt liv. Klandra dig själv OM du aldrig gjorde något att hjälpa! Ett leende, en kram eller ett ord kan förändra ett beslut om att ta sitt liv!

Jag har haft turen och överlevt ända till idag! Men inte alla som har turen som jag haft. Jag kommer alltid vara sjuk och måste ständigt vara på min vakt efter tecken på att jag är på väg ner igen och stoppa det i tid för att överleva.

 

Vi gör alla olika val här i livet, det är bara så att vi alla kommer dö, bara en tidsfråga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0